• 4 Posts
  • 1.02K Comments
Joined 1 year ago
cake
Cake day: February 28th, 2025

help-circle

  • I’m not sure I’m replying correctly to your question, but the Roman letters can be traced back to Egyptian hieroglyphs and those were based on physical forms.

    My favourite is the ox head - alp - which was representation for the letter A. If you look at A, you will notice, that if you flip it on its head, it looks like a simplified ox head. That it directly traced back to “alp”. I don’t remember the origin of each letter, I have followed a guy called Useful Charts for yeeeeears and he made a video on the evolution of the alphabet and also made a poster that you could/can(?) buy. Which is so cool, honestly.

    Not all letters can be traced all the way back to Egyptian hieroglyphs, but a surprising amount can and they all represent objects that the common man recognized at the time and it helped with comprehension.

    In case you’re interested in the evolution of the Roman alphabet, you can check out this video by Useful Charts, or if you’re more interested in just seeing it, you can just look at the poster he made here:




  • har også tænkt tanken, men har jo “censureret” både kvinden og børnene så who knows.

    Danmark er lille nok til at der er nogen, der kender nogen, så jeg finder det generelt bare ubegribeligt dumt at gøre sådan noget. Jeg kunne forvente det her fra en ung person, hvor frontallapperne ikke er blevet strikket sammen endnu, men det er ekstra pinligt når en midaldrende mand med en politisk karriere gør det. Synes man burde have nok selvindsigt til at vide at det ikke er en god idé at lave negative opslag om andre mennesker med billede, uanset hvor meget man ellers synes man har ret i en pågældende situation. Åbenbart ikke, men det kommer ikke bag på nogen, når nu det at være politiker bliver mere og mere en influencer gig som årene går.

    Har alle dage sagt det: Politikere hører ikke til på de sociale medier og hvis de absolut skal have en profil der, så skal den styres af deres PR team og ikke dem selv. Men det er nok også sådan det ender en eller anden dag, når influencer-politik er et afsluttet eksperiment som vi alle sammen er enige om, var en tosset idé.



  • Det sjoveste er at han efterfølgende sidder og klynker over at modtage hadefulde beskeder, hvor folk anklager ham for at være pædofil, nazist og racist etc etc og jeg er sådan lidt… ja… men du stod jo ude foran en børnehave og tog billeder af børnehavebørn og en muslimsk kvinde, som du derefter hængte ud offentligt. Hvis ikke du kan tåle din egen medicin, så kunne du jo genoverveje om det er skide smart at poste sådan noget til at begynde med.

    Det var ikke en svipser. Han havde endda brugt tid på at sætte hjerter på børnenes hoveder og en sort, vred streg hen over kvindens ansigt så vi rigtig kunne forstå hvordan han ser hende, skrev et helt opslag med billedet og postede det online. Det er altså flere minutter til at tænke over om det her er en god ide at lægge op.

    Uden pis, jeg skriver næsten altid en kommentar ad flere omgange før jeg poster den. Denne kommentar er mit andet take. Ikke fordi det første jeg skrev var ondskabsfuldt, men fordi der er så mange forskellige måder at vinkle en pointe på og nogle gange lykkes det i første hug, men for det meste er der altid et eller andet der lige skal formulere bedre, viser sig at være en irrelevant sidefortælling (dem laver jeg rigtig mange af når jeg farer vild i mine egne tanker) eller også bliver det for langt og skal forkortes. En sjælden gang imellem bliver noget slettet fordi jeg er for følelsesladet. Men, du forstår pointen.

    Det gør virkelig ikke noget, at man liiiiiiige tænker sig lidt om før man poster noget online. Det er også derfor jeg altid har hadet sider som Twitter fordi formatet er bygget til tankeløst mundlort folk lige kan vippe ud af hovedet i stedet for at bevare lidt selvkontrol og lade nogle tanker forblive tanker.

    Alle dage har jeg været imod at politikere er på Twitter og det vil jeg altid være, men fordelen er, at man meget hurtigt får sorteret ud i de useriøse idioter iblandt dem. Hvis ikke du kan styre dine impulser og lukke idioti ud på sociale medier når du arbejder som politiker, så må det utvivlsomt så tvivl om du er egnet til jobbet.











  • History rhymes, doesn’t it, Olga?

    Your burning birds take flight once more to show your enemies that they can fuck around, but they’ll also have to find out.

    Too bad Putin didn’t read about Ukrainian history before invading. He could’ve spared himself and his people some grief.



  • Det er så heller ikke det jeg siger. Jeg taler om Europa som helhed og jeg taler om de tidlige stadier, hvor jøder fik taget deres rettigheder fra dem så de ikke kunne drive forretning eller på anden vis tjene penge i det samfund de levede i. Dette er før holocaust, i øvrigt. Nazityskland gik ikke fra at være et normalt land til at begå folkemord natten over. Det tog lang tid og jeg sammenligner det mange russiske flygtninge oplever med den tidlige diskrimination af jøder, som var langt mindre dramatisk end det vi forbinder jødeforfølgelse med senere. Det synes jeg faktisk er en totalt fair sammenligning.

    I dag oplever flere russere i forskellige europæiske lande at de ikke kan få opholdstilladelse i de lande de søger tilflugt i. Nogle får taget deres opholdstilladelse fra dem og i nogle lande har jeg hørt historier om at bankerne er begyndt at lukke kontoer som er ejet af russiske flygtninge/immigranter, hvilket skaber en ond cirkel i forhold til deres ret til opholdstilladelse. Nogle russere er begyndt at overveje helt at flytte væk fra Europa fordi det er så svært for dem at bo nogle steder.

    Jeg ved ikke hvordan situationen ser ud i Danmark specifikt, jeg nævner bare det jeg har hørt fra nogle russiske flygtninge rundt omkring i Europa.

    Igen, det her er ikke en enten eller situation for mit vedkommende. Jeg kan godt synes at krigen i Ukraine er forfærdelig og have sympati med ukrainerne. Jeg har en ven, som flygtede fra Ukraine og som er tvunget til ikke at se sin far mere fordi hvis han rejser hjem på besøg, så bliver han smidt i hæren og hans far kan ikke komme og besøge ham fordi det vil blive set som landsforræderi i tilfælde af at hæren får brug for ham. Min ven er en ung gut i 20erne, der har være fuldstændig alene siden krigen startede han er gået fra at være en glad og håbefuld ung mand til en deprimeret og nedslået fyr, der spilder sine bedste år på at sidde i asyl i lande han ikke har nogen tilknytning til.

    Ja, det er russernes land, der har startet denne krig, men de har levet under det ene diktatur efter det andet i flere generationer og bliver systematisk holdt nede til et punkt hvor jeg faktisk synes det er svært at sidde og pege fingre ad dem og holde dem ansvarlige for det deres regime gør ude i verden.

    Det svarer til at jeg skulle holde iranerne ansvarlige for det regime, der har tyraniseret dem i årevis.

    Jeg synes godt, at man kan have en vis grad af sympati for det russiske folk uden at det behøver så tvivl om ens loyalitet.